Galleri Skeppsta hytta

Berit Frøseth

Konstsalen 13-28 september 2014

Nästa utställning

Tidigare utställningar

Anne Deval
Herbarium - textil
Saara Sirkeoja
Gränslandet - glas
Kvinnligt formade kärl
HC Nygårdh och Stina Berge
Berndt Wennström och Karin Petri Wennström
Svenskt konstglas
Berit Frøseth
Kristoffer Laurén
Marie-Louise Lindström
Mats Gärling
Mats Lydén
Eleonor Ryding Thunholm
oljemålningar
Kazuhiro Nakano
glas
Pär Johansson och Fredrik Sundqvist
måleri och skulptur
Solveig Norrman
En familjehistoria
Ebba von Wachenfeldt
Glas - mitt andra modersmål
Siri-K. Karlsson
Begrundar & Underfundar - måleri och skulptur
Tord Nygren
måleri och skulptur
Janne Höijer och Hans Christian Nygårdn
visar bilder
Ebba von Wachenfeldt och s u r o l l e c/o Jögge Sundqvist
Träsvag & glasglad
Ove Imland
Zoociologi
Art in the green box
Bengt Härdelin
Que Vadis
Panu Ollikainen
måleri och skulptur
Niina-Anneli Kaarnamo
glasföremål och installationer
Birgitta Säflund & Joakim Säflund
måleri
Marie-Louise Lindström
måleri
Anne-Marie Zettersten
olja
AnnSofi Pettersson
akvareller
Alexandra Kronqvist
collage
Signe Högström & Gunilla Grundeus
måleri
Birgit Nygren & Tord Nygren
textil, målningar och skulpturer
Hans Meerveld & Harry Meerveld
oljemålningar
Margareta Persson
måleri
Ria Roes Schwartz
akvareller från Lofoten
Färg
grafik, keramik och glas
Kalejdoskop - Niina-Anneli Kaarnamo och Panu Ollikainen
glas och måleri
Marie-Louise Lindström
måleri
Hans-Christian Nygårdh
glädjeyttringar
Bengt Härdelin
DE LIN KODEN
Michael McLain
Exposures
Göte Göransson
teckningar och måleri
Mats Gärling & Magnus Blomberg
måleri och skulptur
Päivi Koskell & Kerstin Pettersson
glas och måleri

Berit Frøseth

Berit Fröseth är född och uppvuxen i Norge men är sedan länge bosatt i Sverige. Hon är utbildad vid konsthögskolan i Oslo och startade sin konstnärsverksamhet på 1970-talet som bokillustratör, formgivare och grafiker. Men arbetar sedan många år huvudsakligen med måleri, där färgen spelar en överordnad roll. Intresset för bildens innehåll och berättelsens poesi känns fortfarande starkare än koncentrationen kring måleriets formella aspekt. Jag söker nog det expressivt personliga uttrycket framför det forskande, experimentella. Inspirationskällan är ofta årstidernas skiftningar och människans släktskap med naturen, som uttryck för allmänmänskliga skeenden. Jag startar med en idé, men uttrycket ändras och tar sin egen väg under processen, ofta landar jag i det abstrakta uttrycket. Ibland lyckas man nå fram med något omedelbart, självklart och enkelt. Ibland stannar tavlan som ett frågetecken till betraktaren. Utställningen vid Skeppsta hytta bjuder på överraskningar med både äldre och nyare verk i olika tekniker.
Berit Frøseth
Berit Frøseth