Harry Raudsepp & Camilla Wessman
3 augusti - 20 augusti 2017
Harry Raudsepp
Harry Raudsepp har haft tre separatutställningar på Galleri Atrium Stockholm, under åren 1978-1982.
Harry har gjort figurativa målningar med ett konceptuellt förhållningssätt.
Harry betraktar konsten som en frihet, som kan förstås och användas. Det handlar inte bara om avbildningen, utan även om att få fram en diffus känsla. Som arkitekt är det tredimensionella naturligtvis viktigt för honom. Motiven, situationen, byggnaden, utrymmen och personer skall känslomässigt kännas bekant.
Vid utbildningen i Stuttgart arbetade Harry med stenskulpturer och skulpturer i lergods.
Keramik har varit en passion för Harry sen utbildningen i Arkitektur. Sedan 2010
tillbringar Harry vinterhalvåret i Marbella, Spanien, där han gör sina verk på Totem Ceramic Studio, som är en keramisk verkstad med utställningslokal. Här kan Harry ägna sig helhjärtat åt att arbeta med lergods. Här har han friheten att börja med en lerklump
och forma och sedan dekorera den, samtidigt som han för varje verk tar hänsyn till olika
förutsättningar och möjligheten att skapa en unik pjäs. Varje objekt skall kännas unik.
Inspiration får han ifrån Japan, Afrika och naturligtvis även Norden.
Harry Raudsepp - Hjälmar & akvareller
Harry Raudsepp
Camilla Wessman - Natura obscura
Camilla Wessman är utbildad i Köpenhamn på Danmarks Designskole med mångårig erfarenhet som designer och inredningsarkitekt i både Danmark och Sverige, med uppdragsgivare som t ex Dux, BodaNova, Nola, DesignTorget och EuroBib.
Sen ett antal år ägnar Camilla Wessman sin mesta tid åt konst och bildskapande.
Hon har bl a fått Konstnärsnämndens arbetsstipendium tre gånger och blivit utvald
som mottagare av Marianne & Sigvard Bernadotte Art Award
Natura obscura är en bildsvit med sin utgångspunkt i landskap, växtlighet och djur.
De flesta bilderna är från Södermanland.
Några är print i begränsad upplaga, några är original, bearbetade på pannåer
med akryl, lasyr och lack.
Jag iakttar, plockar sönder och bygger upp igen i en slags fotografisk
dekonstruktivism, för att upptäcka mönster och former och se med nya ögon.
I Natura obscurasviten ingår också horisonter som är en serie målningar med
horisonten som motiv och fokus.
Horisonten är en gräns mellan himmel och jord och kan för mig även symbolisera
gränsen mellan vad vi vet och vad vi inte vet. Jag tycker det är ett intressant
tillstånd att befinna sig på den gränsen, mellan kunskap och frågor. Det är en plats
för reflektioner och ödmjukhet.
Camilla Wessman
Camilla Wessman